Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ.

Bokod mellett voksoltak a kömlődiek

Három és fél órásra nyúlt Kömlődön a szerdán 5 órakor kezdődött közmeghallgatás, amely testületi üléssel zárult. Az eseményre három előadó is érkezett, a sort Czunyiné dr. Bertalan Judit megyei kormánymegbízott nyitotta, aki a járások kialakításáról, előzményeiről, a kormány a működésükkel kapcsolatos céljairól, s nem utolsó sorban a működésükről tájékoztatta a jelenlévőket.

A kormánymegbízott azt is kiemelte: a legutóbbi, 1990-es állam és közigazgatási átalakítás óta a lakosság létszáma egymillióval csökkent, az államapparátusban dolgozóké azonban egyáltalán nem. A bürokrácia szerteágazása és drágasága mellett ez is indokolja az átalakítást – mondta, hozzátéve, hogy ezzel a lakosság jogos elvárása, az államigazgatás működésének olcsóbbá tétele valósul meg. A kormánymegbízott szólt a feladat és hatáskörök megoszlásáról, s azt is kiemelte, hogy a helyi önkormányzatok által megállapított szociális segélyek igénylése továbbra is helyben marad, viszont számos olyan ügyben elegendő lesz az oroszlányi kormányablakhoz fordulniuk, ami miatt eddig Tatabányára kellett utaznia a kömlődieknek. Az utazás kapcsán később Bogáth István képviselő hozzászólásában megjegyezte, hogy nem ártana a közlekedési nehézségeket is orvosolni, hiszen valahogy el kellene jutniuk a járási központba. Czunyiné Dr. Bertalan Judit erre úgy reagált, hogy Kömlődről véleménye szerint mindkét irányba, azaz Tatabánya és Oroszlány felé is ugyanolyan rossz a tömegközlekedés, de ezzel a problémával más településen is szembesültek már. Épp ezért a járási hivatalok elérhetősége érdekében el fog kezdődni egy tömegközlekedési egyeztetés. A kérdéskört folytatva Kiss Ferenc polgármester megjegyezte, hogy a Vértes Volán Zrt. egy időben három hónapig üzemeltetett próbajáratot, de olyan gyér volt az utasforgalom, hogy végül nem építették be a menetrendbe. A polgármester a megoldást az átszállás érdekében továbbra is abban látná, ha a Kecskédi elágazásnál autóbuszmegállót alakítanának ki. Mint elmondta, erről is folynak az egyeztetések.

A kormánymegbízott tájékoztatóját követően két, a lakosság pénztárcáját igencsak érintő témával, a szennyvízelvezetés és a hulladékszállítás közüzemi díjaival folytatódott a közmeghallgatás, bár konkrét számok nem hangzottak el. Az ÉDV Zrt. részéről Mátis István arra a kérdésre még nem tudott válaszolni, hogy jövőre milyen mértékben drágul a szolgáltatás, mivel azt a szakminiszter határozza meg egy bizonyos képlet alapján, s ma még nem ismert a jövő évre vonatkozó érték. Mint elmondta, a jelenleg hatályos törvényi szabályozás szerint 2017 januárjáig marad ez a helyzet, azaz, a szaktárca dönt a drágulásról, azt követően viszont bevezetik a valós költségalapú díjat, amit a Magyar Energiahivatal fog az üzemeltetők által megadott adatok alapján meghatározni. Bende Péter, a Remondis Oroszlány Zrt. vezérigazgatója sem bocsátkozott feltételezésekbe, hogy jövőre vajon mennyit kell fizetni a hulladékszállításért. Azt viszont elmondta, hogy a kormány várhatóan a jövő héten szavaz ismét a hulladéktörvényről, melyet megfontolásra visszaküldött a parlamentnek a köztársasági elnök. A törvény alapelve biztosan nem módosul: cél, hogy minél kevesebb hulladék kerüljön lerakásra, s minél több hasznosításra. Új elem lesz, hogy a társaságoknak közszolgáltatói hulladékgazdálkodási engedélyt kell beszerezniük a törvény hatályba lépését követő fél éven belül, ilyen engedélyt pedig csak az a társaság kaphat, melyben vagy az állam, vagy önkormányzat a többségi tulajdonos. Mint kiderült, ennek a feltételnek nem felel meg a Remondis, ám már folynak az oroszlányi önkormányzattal a tárgyalások, s Bende Péter bízik a sikerben. További változás lesz, hogy jövő januártól a díjtartozók hátralékkezelése a jegyzőtől a NAV-hoz kerül.

A tájékoztató során az is elhangzott, hogy a 2004-ben alapított, s mára 167 taggal (köztük Kömlőd) rendelkező Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás pályázatát támogatásra méltónak találta a kormány, és az is eldőlt, hogy az üzemeltetést az a konzorcium nyerte el, amelynek a Remondis is tagja. A projekt 12,6 milliárd értékű, az önkormányzatok 4 milliárdos önrészt biztosítanak hozzá, s a többi között Oroszlányban is létesítenek 1,5 milliárdból egy hulladékkezelő központot.

A szolgáltatás díját a társulás tanácsa határozza majd meg, s Bende Péter azért nem tudott a mértékéről nyilatkozni, mert erre még nem került sor. Annyit lehet tudni, hogy – ha pozitív döntés születik – 2013 januárjától a jelenlegi heti 1 szállítás mellett és évi 1 lomtalanítás mellett havi 1 alkalommal házhoz érkezik majd a szelektív, évi nyolcszor pedig a zöldhulladék gyűjtő – fogalmazott a vezérigazgató, aki a szolgáltatási területükön idén elmaradt lomtalanítás hátterét sem titkolta el. Mint elmondta, a jelenlegi lerakó bővítésének engedélyeztetési eljárása kapcsán hatásköri vita alakult ki a különböző hatóságok között, ezért hiába indították meg időben a folyamatot, ma sem rendelkeznek engedéllyel. Neki pedig, mint felelős vezetőnek döntenie kellett: ha minden településen megszervezik a szerződésben rögzített lomtalanítást, veszélyeztetik a heti egy ürítést a lerakó befogadóképessége miatt. A kisebbik rossz mellett döntöttem, de jövőre természetesen bepótoljuk, s két lomtalanítás is lesz a községben – ígérte zárásként.

A folytatásban Kiss Ferenc a tervekről, fejlesztési elképzelésekről szólt, de azt is leszögezte, hogy nagyszabású terveket a szükséges anyagiak híján nem dédelgethetnek. Az önkormányzat rendelkezésére jelenleg 3,5 millió forint áll, viszont 3 milliós a tartozása az iskolai társulás felé, s a lakossági adótartozás is igen jelentős – ismertette a polgármester. Az is elhangzott, hogy bár Kömlődön kritikus az utak állapota, kénytelenek rangsorolni. A legfőbb prioritás pedig jelenleg a nagyparnaki út, hiszen 10-12 családról van szó, akikhez el kell érnie a vízszállító autónak, orvosnak, ha szükséges a mentőnek, tűzoltónak. Márpedig az út olyan állapotban van, hogy Kiss Ferenc szerint bármikor, akár 1-2 hónapon belül megközelíthetetlenné válik a terület. Forrást kell találnunk és meg kell oldanunk a helyzetet! – emelte ki. Az út menti, jelenleg még nem létező közvilágítás kapcsán türelmet kért. Mint elmondta: a telefonos szolgáltató nem járul hozzá, hogy az oszlopokon lámpatesteket helyezzenek el, de már körvonalazódik egy napelememmel működő, mozgásérzékelős megoldási lehetőség.

A közmeghallgatás végül testületi üléssel zárult, hiszen a képviselőknek dönteniük kellett, melyik településsel kívánnak jövőre közös hivatalt működtetni, hiszen a törvény értelmében Kömlőd önállóan nem üzemeltethet hivatalt. Korábban Bokod és Dad is szóba került, s Bogáth István javaslatára a lakosság véleményét is kikérték. A november 19-ei határidőig 211-en juttatták vissza a kérdőívet, 131-en Bokod, míg 80-an Dad mellett voksoltak (ez a szám a közmeghallgatás kezdetére 163:90-re módosult). Szerda este a jelenlévő öt képviselő is megerősítette a lakossági álláspontot: egybehangzóan úgy határoztak, hogy Bokoddal kívánnak együttműködni.

2012.11.22.