Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ.

60 éves a kömlődi Hegyháti Alajos Tagintézmény

Komárom-Esztergom megyében a gyógypedagógiai oktatás a II. világháború után kezdődött el. 1948-ban az Oktatásügyi Minisztérium rendeletére megkezdődtek az áthelyező vizsgálatok. Tatabányán a József Attila Általános Iskolában 1949. szeptember 23-án megkezdődött a tanítás egy „gyógypedagógiai osztályban”. Az áthelyező bizottság jegyzőkönyvei évről-évre egyre több értelmi fogyatékos gyermek iskoláztatását sürgették. 1953-ban ennek a problémának a megoldásához fogott a megyei Tanács Oktatási Osztálya egy bentlakásos gyógypedagógiai nevelőotthon szervezésével. 1953-ban a környei állami gazdaságban értelmi fogyatékos ifjak mezőgazdasági foglalkoztatásával próbálkoztak. Ebben az időben találkozott Dr. Bárczi Gusztáv, aki a gyógypedagógiai tanárképző és a magyar gyógypedagógia újra szervezője volt -Besey Lászlóval a Megyei Tanács Oktatási Osztályának vezetőjével. Megszületett a gyógypedagógiai intézet terve: Majk puszta és Kömlőd két üres kastély épülete került szóba. A Tanács döntése alapján 1954 tavaszán Kömlődön felújították a volt Hugonnay kúriát, és ez év november végén elkezdődött a tanítás. Az intézmény vezetésére Hegyháti Alajost kérték fel.

Az alapító igazgató nagy terhet vett a nyakába, amikor részt vállalt a Komárom- Esztergom megyei gyógypedagógiai központ létrehozásában. A megyei vezetés Dr. Bárczi Gusztáv véleményét is számba véve tudta, hogy nagyszerű szakemberre bízza az intézmény vezetését. A következő 20 év során a kömlődi intézet bázis szerepet töltött be a megyei gyógypedagógia fejlődésében: az áthelyező vizsgálatokkal, a kisegítő iskolák szervezésével, azok szakmai irányításával, a nevelők és oktatók folyamatos továbbképzésével. Töltéssy Lívia és Szabados Irén több tankönyv és szakkönyv megírásával méltó munkatársai voltak az alapítónak. Az intézet gyógypedagógusai is bekapcsolódtak az egyre bővülő megyei feladatokba. Kömlődről elkerülve többen az új kisegítő osztályokat vezették Bábolnán, Nagyigmándon, Tatabányán, Komáromban, Tatán és Oroszlányban. A mély hitű Hegyháti Alajost, aki nem csak iskolánk első igazgatója, hanem a község szolgája, orvos híján a betegek gyógyítója és minden hozzá forduló segítője is volt, harminc éves gyógypedagógiai munkásságáért Állami Díjjal tüntették ki. Nyugalmazása után még húsz évig iskolánk katolikus tanulóinak hittan tartott 1998-ban bekövetkezett haláláig.

Intézményünk története

1954-ben 3 tanulócsoporttal, 54 vegyes fogyatékosságú növendékkel és 16 munkatárssal indult el a tanítás Kömlődön. Az évek során fokozatosan bővült az épület, valamint a tanulók és a dolgozók létszáma is. 1960-ban történt az első beruházás; öt tanterem épült, majd a következő években megépült a mosókonyha és a raktárak. 1973-ban készült el a 14 tantermes iskola, 1976-ban megépült a betegszoba, gyermekműhely, és 1996-ban a tornacsarnok. 1968-ban értelmileg akadályozott gyermekek oktatására specializálódott iskolánk. A kisegítő csoportok a tatai Diákotthon felépülése után (1987) kerültek el intézményünkből. 1980-ban nyitottuk meg gyógypedagógiai óvodánkat a korai fejlesztés igényét felismerve. 2004-ben az 50. jubileumi ünnepségen intézményünk felvette az alapító igazgató, Hegyháti Alajos nevét. 2005-ben adhattuk át a 32 fő befogadására alkalmas modern gyermekotthont, ahol állami nevelt növendékeink jelenleg is élnek. 2005-től iskolánk készségfejlesztő speciális szakiskolai képzést is biztosít. Három nem akkreditált szakmát tanulhatnak szakiskolásaink: konyhai kisegítő munkát, takarítói kisegítő munkát és parkápoló szakot. 2009. nyarán iskolánk összevonásra került a komáromi Móra Ferenc Iskolával és a Tatai Diákotthonnal, mint székhely intézménnyel. Feladatainkat tükrözi közös nevünk: KEM-i Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Gyermekotthon. 2010-től iskolánk épülete és a tornacsarnok akadálymentesítve várja a halmozottan (mozgásukban is) sérült tanulókat. 2012-ben kialakítottunk egy zárt játszóteret az autista és az alsó tagozatos tanulóinknak. Ekkor már az új fenntartó, a Megyei Intézményfenntartó Központ támogatta munkánkat a kollégium emeletének és közösségi helyiségeinek felújításával. 2013 tavaszától intézményünk a Tatai Tankerülethez csatlakozva a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartása alá került.

Hegyháti Alajos intézményépítő és fejlesztő munkáját 1976-ban Radnóti Dezső igazgató követte, aki tovább fejlesztette iskolánk szakmai életét tapasztalatcserék biztosításával és önkéntes munkák megszervezésével. Vezetése alatt sok külső és belső fejlesztés és korszerűsítés valósulhatott meg. Tanulóinknak bedolgozói munkát is talált a megyében és nagy gondot fordított a szülőkkel való jó kapcsolattartásra is. Ekkor kezdhette meg működését - szülői kezdeményezésre - a Kömlőd Kézenfog Alapítvány. 1996-tól öt évig Faludi Lászlóné vezette iskolánkat, külső pályázóként. Munkássága alatt gyarapodott iskolánk egy kisbusszal, ami megkönnyítette intézményünk életét és kapcsolattartását. Nagy hangsúlyt fektetett a tehetséggondozásra, támogatta a különböző terápiák bevezetését (Ayres- terápia, színkottás zeneterápia, Hypo-terápia). 2001-től Nagy Károlyné igazgatóhelyettest bízta meg a Megyei Közgyűlés iskolánk vezetésével, majd egy év múlva, sikeres pályázatát követően tíz évig vezethette iskolánkat. Munkássága idején elkészítésre és átdolgozásra kerültek az iskolát szabályozó dokumentumok. Törekedett iskolánk oktatásának minőségi megújítására, sikeresen végigvezette intézményünket a Comenius Minőségbiztosítási Programon. Tovább bővítette tanulóink fejlesztési lehetőségeit gyógyúszással, gyógytornával és a művészeti terápiákkal. 2004-ben kezdődhetett meg iskolánkban a szakiskolai képzés korszerű tankonyhával és munkaeszközökkel. Teret adott integrációs fesztiváloknak és rendezvényeknek is. Egyre több tanulónk mutathatta meg tehetségét a sport és táncversenyeken is. Szakmai munkánk színvonalát emelte a saját készítésű mérések és értékelő feladatlapok közös elkészítésével. Szorgalmazta a pedagógusok továbbképzését, szakmai megújulását. Szívügye volt az iskolánk területén felépült gyermekotthon életének a kialakítása, szakszerű vezetése. Iskolánk akadálymentesítésének tervezése elkezdődött, amikor 2009-ben összevonásra került három gyógypedagógiai intézmény a megyénkben (Tata, Komárom és Kömlőd). Iskolánk tagintézmény lett, intézményvezetőnk a tatai székhely vezetője, Becsákné Szőke Éva lett. Nagy Károlyné tagintézmény igazgatóként még másfél évig vezette iskolánkat. Közös intézményi életünkből kiemelhető a szakmai együttműködés lehetősége, a közös programok tanulsága és a fenntartónkkal való összehangolt együttműködés. Az egymástól távol lévő tagintézmények közötti összehangolt kapcsolattartás és közös munka megszervezése nem volt egyszerű feladat az intézményvezető számára. A többszörös fenntartóváltást igyekeztünk a tanulók számára zökkenőmentesen megszervezni, az intézmény struktúráját a lehetőségekhez képest minél optimálisabban kialakítani.  Kiemelhetjük a székhelyintézménnyel közös pályázatok pozitív tanulságait is; a Leonardo- Mobilitási projektekben nagyon sok tanítványunk és kollégánk vehetett részt Európa több országában. A közös pályázatokban lehetősége volt a kollégáknak egymás munkáját jobban megismerni és értékelni. A szakképzési hozzájárulásokból és decentralizált pályázati keretből felújíthattuk második tankonyhánkat és korszerű, energiatakarékos gépek biztosításával tudjuk oktatni szakiskolásainkat. Tanulóink jelenlegi létszáma 110 fő, ebből 30 fő állami gondoskodásban él és 50 fő kollégista. Gyógypedagógiai óvodánk nyolc főt tud fogadni, az általános és a szakiskolás tanulóink száma mostanra kiegyenlítődött 51-51 főre. Egyre több halmozottan sérült tanuló jelentkezik iskolánkba, számukra igyekszünk speciális és konduktív fejlesztési lehetőségeket biztosítani.

Küldetésünk továbbra is az, hogy gyógypedagógiai ellátás keretében biztosítsuk megyénkben a sajátos nevelési igényű tanulók különleges gondozási szükségletből adódó óvodai és iskolai nevelését, oktatását, fejlesztő felkészítését és szakmaszerzését. Célunk továbbá, hogy iskolánk mindenkor a tanulók életkora, állapota figyelembevételével nyújtsa a gyógypedagógiai nevelést, oktatást és eljuttassa a tanulókat képességeik maximumára.

Szeretnénk követni iskolánk alapítójának, Hegyháti Alajosnak iskolánk életét meghatározó gondolatait:

„Az idő az élet ajándéka, melyből mindenkinek jut egy-egy szakasz. Hogy azt az időt ki, hogy tölti el, rajra múlik. A kömlődi intézményt-, melyet sokkal inkább az emberi összefogás és jó szándék teremtette és éltette, mint az anyagi erők- megszámlálhatatlanul sok láncszem tartja. Ez az ereje és jövőjének biztosítéka. Ennek felismerése optimizmust, de egyben felelősséget is kell, hogy ébresszen azokban, akik a folytatást, a következő láncszemek szerepét vállalják.”

Szász Lídia Dóra tagintézmény igazgató

2014.05.22.